kissgabor
 

 

My pic
 
Menü
 
Tréningek, képzések

Részletek, leírás

 
Látogatók
Indulás: 2006-05-13
 
Cikkek
Cikkek : A környezeti kompetencia fejlesztésének lehetőségei az erdei iskolában

A környezeti kompetencia fejlesztésének lehetőségei az erdei iskolában

  2006.10.13. 14:33

Kutató Tanárok I. Tudományos Konferenciája

A környezeti kompetencia fejlesztésének lehetőségei az erdei iskolában

Kiss Gábor
ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola, Ph.D hallgató
Kutató Diákokért Alapítvány, Professzorok Háza -  1146 Budapest Ajtósi Dürer sor 19-21.

Napjaink nemzetközi és hazai pedagógiai fejlesztései egyre kevésbé az elsajátítandó műveltség tartalmi részei felé irányulnak. A megtanult ismeret- és műveltséganyag helyett egyre több figyelmet fordítunk a kompetenciákra, azaz nem annyira az elsajátított tudás, mint inkább az aktív cselekvőképesség fejlesztésén van a hangsúly. Az egyéni cselekvőképesség természetesen nagyrészt az egyén rendelkezésére álló, problémahelyzetekben mozgósítható tudására épül, azonban nem korlátozható pusztán erre: a kompetencia magába foglalja a tudást, de annál bővebb értelmezésű.
A környezeti nevelési módszerek, stratégiák, és programok akkor lesznek hatékonyak, ha nem csak tudást közvetítenek, hanem aktív környezeti kompetenciákat. Mindebből az következik, hogy amikor környezeti kompetenciákról beszélünk, akkor nem csupán egy újabb elemet illesztünk be a fejlesztendő készségek, képességek sorába. A környezeti kompetencia kifejezéssel is azt hangsúlyozzuk, hogy csak akkor érhetünk el eredményeket a környezeti nevelés terén, ha az oktatás-nevelés során a diákok képessé válnak arra is, hogy használják minden megszerzett képességüket, készségüket a fenntarthatóság, a környezeti problémák kezelésének érdekében.

Az Európai Referenciakeretben meghatározott kulcskompetenciák (a megfelelő tudáselemek, készségek és attitűdök) mellett a fenntartható fejlődés érdekében történő cselekvés az alábbi egyéb kompetenciaelemeket igényli (Varga A., 2006):  rendszerszemléletű
gondolkodás;

  • kritikai gondolkodás;
  • kreatív gondolkodás;
  • a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos tudáselemek;
  • a fenntartható fejlődést nem támogató döntések következ-ményeinek ismerete;
  • a nemzedékek közötti és nemzedéken belüli szolidaritás és felelősség,
  • a globális, regionális, nemzeti és helyi környezeti problémák ismerete;
  • a környezeti problémák gazdasági, ökológiai és társadalmi következményeinek ismerete;
  • a fenntartható fejlődés etikai dimenziójának tudatosítása.

E vizsgálat során arra a kérdésre kerestük a választ, hogy melyek azok a kompetencia területek, amelyek a környezeti nevelési programok, feladatok, akciók, projektek során fejleszthetők, és melyek azok, amelyek hatékonyan hozzájárulnak a környezeti nevelés sikerességéhez.

A vizsgálat során környezeti nevelési programokon (erdei iskola programok 2002-2005) közel száz diák által kitöltött kérdőív, interjú segítségével mértük fel a tanulók tudása és aktív cselekvőképessége közötti összefüggést (5.-6. osztályos diákok körében

A kutatás eredménye, hogy a következő speciális kompetenciák erősítésével érhető el hatékony környezeti nevelés:

  • komplexitás, nyitott helyzetek kezelésének képessége
  • önálló és társas tanulásra való képesség
  • rugalmasság és alkalmazkodó képesség
  • kritikai képesség , problémamegoldó képesség, kreativitás      
  • együttműködés, kommunikáció       
  • írott kommunikáció alkalmazására való képesség
     

A kutatás megállapításai alapján levonható következtetések a kompetencia-fejlesztés környezeti nevelésben betöltött szerepéről:

Egyrészt a kompetencia-fejlesztés hosszú évek során valósul meg a nevelés-oktatás keretében, az erdei iskolai mérésekből következtethetünk, hogy a speciális (környezeti) kompetenciák fejlesztése túlnyomórészt az iskolán kívüli környezeti nevelési programokkal növelhető. (Kiss G. 2006)

Másrészt a speciális kompetenciák a személyiség formálásában felismert jelentősége felhívja a figyelmet, hogy
a hagyományos értelemben vett tudásközpontú oktatás egyeduralmának ideje lejárt,a speciális kompetenciák fejlesztése hozzájárul az általános kompetenciák fejlesztéséhez.

A kutatás hozzájárult annak a gondolatsornak a megerősítéséhez, amit Nagy Sándor korábban a tanítás- tanulás tartalmáról gondolt: „Nem csupán ismeretek befogadását, hanem műveletek, a viselkedés, a magatartás aktív elsajátítását teszi lehetővé a korszerűen értelmezett oktatás.”

 

Felhasznált irodalom:

  1.  Nagy József (2000): A kritikus kognitív készségekés képességek kritériumorientált fejlesztése Új Pedagógiai szemle, 2000/07.
  2. Halász Gábor (2001): A magyar közoktatás az ezredfordulón, OKKER, Budapest
  3. Kiss Gábor (2006): A hatékony környezeti nevelés lehetőségei – Kompetencia-fejlesztés és környezeti nevelés, XII. Nemzetközi Környezetvédelmi és Településfejlesztési Diákkonferencia Abstract kötet, Mezőtúr, p.41.
  4. Varga Attila (2006): A környezeti kompetencia, Új Pedagógiai Szemle, OKI

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Interjú

Mindentudás Egyeteme 150. előadás
Szélessávú változat
(kép: Windows Media Video V9, 259kbps; hang: Windows Media Audio V9)

 
Tartalom

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?