Az államfő felidézve, hogy egykor ő maga is biológia szakkörös volt, s kutatott, kiemelte: a kutató diákok mozgalma civil hálózat, ami óriási dolog. Nem a hierarchia, a pénz, az érdekek mozgatják - hangsúlyozta Sólyom László.
Hozzátette: olyan pozitív mozgalomról van szó, amely saját intézményeit teremtette meg.
Hiller István oktatási és kulturális miniszter a mozgalom legnagyobb erényének azt tartotta, hogy önállóságra készteti a diákokat. Mint mondta, szeretné megnyerni a kutató diákokat a "színvonal centrikus" magyar felsőoktatás megteremtéséhez. A felsőoktatásban a tömegoktatás mellett újra meg kell teremteni az elitképzést - hangoztatta. Több nemzetközi példát említve hangsúlyozta: a világon mindenhol, ahol színvonal van, energiát, pénzt fordítanak az elitképzésre.
Jelezte: a tárca a jövőben is támogatja az Arany János Tehetséggondozó Programot, az Útravaló ösztöndíjprogramot és az innovációs versenyre való felkészülést. Bejelentette: a miniszteri keretből egymillió forintot ajánl fel a Kutató Diákokért Alapítvány munkájának támogatására.
Boda Miklós, a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal elnöke azt mondta: az ilyen és ehhez hasonló mozgalmak rendkívüli jelentőséggel bírnak az ország számára, hiszen a jövő kutatói vesznek részt benne. Fontos, hogy a diákok minél előbb lehetőséget kaphassanak a kutatói munka megismerésére, tudásuk fejlesztésére.
A Kutató Diákok Országos Szövetsége 1996-ban jött létre, azzal a céllal, hogy a tudományok iránt érdeklődő, tehetséges középiskolás diákokat kutatási lehetőséghez juttassa. Az egész országra kiterjedő mentorhálózat révén, amelyben 774 tanár vesz részt, az eltelt tíz évben mintegy ötezer diáknak nyílt lehetősége, hogy bekapcsolódjon a tudományos munkába.
Kiss Gábor koordinátor az MTI kérdésére elmondta: a legnépszerűbb kutatási területek a természettudományok, az orvostudomány, vegyészet, biológia. Ezt követik a társadalomtudományok, a nyelvészet, s az irodalom. A diákok az egész Kárpát-medencéből bekapcsolódnak a mozgalomba. A kutató diákok nagy része kis falvakban él, sokan Erdélyben, a Felvidéken, a Vajdaságban kezdenek kutatni, de a megyeszékhelyek, s a fővárosi diákok is bekapcsolódnak a tudományos munkába.
MTI